לאחרונה פנה אלי לקוח, אדם נורמטיבי לחלוטין, שביקש להתקבל לעבודה, ונדרש  להציג תעודת יושר. כשפנה למשטרת ישראל לקבל את התעודה, התברר שיש לו רישום משטרתי.

בירור קצר הזכיר לו, שבעבר היה לו סכסוך עם שכניו, שבעקבותיו הוא זומן לחקירה. בסופו של דבר הוא לא הואשם בדבר, ובוודאי שלא נענש. לדבריו, מאז כבר הספיק להתפייס עם שכניו, והם חיים בשכנות טובה.

בעקבות התערבות משרדי הרישום נמחק, הלקוח המשיך בתהליך המיון, ואני מקווה בשבילו, שזכה בתפקיד.

החוק בישראל, אמנם, אוסר על מעסיקים לבקש ממועמדים תעודת יושר. הגופים הרשאים לכך הם בעיקר גופי צבא וביטחון, שירותי הכבאות, ועוד. יחד עם זאת מתברר, שמעסיקים דורשים, לעיתים, מהמועמדים להציג תעודה כזו. ישנם גם מקצועות, שהעיסוק בהם דורש תעודת יושר. אגב, רישיון לנשיאת נשק, שנדרש מכל מאבטח בקניון, דורש אף הוא תעודת יושר.

הדרישה לתעודת יושר עשויה לעלות גם לצורך קבלת ויזה לשהיה במדינה אחרת, כתנאי קבלה ליישוב קהילתי ובמקרים רבים אחרים.

רישום משטרתי

אזרח ישראלי לא חייב לשדוד בנק, או לרצוח, או לאנוס כדי לשאת רישום משטרתי, או פלילי. רישום משטרתי בתעודת היושר יכול להוות עדות לאירוע רחוק, כמו השתתפות בהפגנת סטודנטים, או סכסוך שכנים, או תלונת שווא בכלל, שבעקבותיה נושא או נושאת התעודה זומנו לחקירה, אך בסופו של דבר לא הואשמו בדבר, ובוודאי שלא נענשו. הרישום המשטרתי כולל גם תיקים שנסגרו על-ידי המשטרה מחוסר ראיות או חוסר עניין לציבור. רישומים מסוג זה נמחקים  באופן אוטומטי בתום 7 שנים ממועד סגירתם. תחת הרישום המשטרתי נמצאים גם תיקי חקירה פתוחים.

רישום פלילי

הרישום הפלילי כולל מקרים שהגיעו לבית המשפט, ויש בהם הרשעה מינימלית של 3 חודשי מאסר, או מאסר על תנאי, או עבודות שירות, או עבודות לשירות הציבור (תיקים שאין בהם הרשעה). גם עבירות, כמו סגירת מרפסת בבית, או עישון סמים קלים גוררות רישום פלילי.

תקופות ההתיישנות של הרישומים הפליליים נעשית בהתאם לגיל בו נעברה העבירה, לסוג העבירה ולגזר הדין. עם תום תקופת ההתיישנות, יעברו עוד 10 שנים, עד שהעבירה תימחק מהרישום הפלילי, בהסתייגויות מסוימות: המידע ממשיך להתקיים, ונעשה בו שימוש רק במקרים חריגים, כמו צרכי ביטחון. כמו-כן, עבור מי שמבקש להתמנות לשר, או יו"ר הכנסת, או שופט, ההרשעה תמשיך להתקיים.

כאשר מדובר בקטינים מתחת לגיל 16, או בהליכים שהסתיימו ללא הרשעה, מחיקת הרישום הפלילי תיעשה ללא צורך בתקופת התיישנות.

עורך דין פלילי מומחה במחיקת רישום פלילי/משטרתי

ההמלצה שלי היא לטפל במחיקת רישום משטרתי/פלילי מבעוד מועד, ולא להמתין עד שיעלה הצורך בכך.

בקשת מחיקת רישום פלילי או משטרתי בטרם סיום תקופת ההתיישנות והמחיקה, אינה דבר פורמאלי. היא דורשת ייצוג משפטי על-ידי עו"ד שמתמחה בפלילים, שיש לו ידע וניסיון משמעותיים בהליכים מסוג זה.

במידה ובעקבות המאמר נזכרתם, שפעם זומנתם לחקירה כלשהיא, או שהגעתם כנאשמים לבית המשפט, סביר להניח שהרישום עדיין קיים. לכו לתחנת המשטרה הקרובה ובקשו את הרישום הפלילי/משטרתי בעניינכם. במידה וקיים רישום נשמח לסייע לכם, ולפעול אצל הגורמים המוסמכים לכך על-מנת להביא למחיקתו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.