חוק העונשין מאפשר לאסיר, שנידון לתקופת מאסר, שעולה על שישה חודשים ושסיים שני שליש ממנה, להגיש בקשה לשחרור מוקדם. השחרור המוקדם הוא על תנאי, ועד תום תקופת מאסרו הוא יוגדר כ"אסיר ברישיון". וועדת השחרורים עשויה להטיל עליו הגבלות שונות על-פי שיקול דעתה.

הרכב ועדת השחרורים

קיימים שני סוגי ועדות שחרורים: ועדה בהרכב רגיל, שדנה באסירים שריצו לא יותר מ- 24 שנות מאסר, וועדה בהרכב מיוחד, שדנה בהפחתה מעונשם של אסירים, שיושבים כבר 25 שנים בכלא.

ההרכב הרגיל כולל שופט פעיל, או בדימוס, שני נציגי ציבור, בעלי השכלה וניסיון טיפולי של חמש שנים לפחות בתחומי הקרימינולוגיה, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית וכדומה, ונציג שב"ס.
וועדת שחרורים מיוחדת כוללת שופט עליון, שני נציגי ציבור בעלי השכלה וניסיון טיפולי של 10 שנים בתחומים מקבילים לוועדת שחרורים רגילה ונציג שב"ס.

הגשת בקשה לשחרור מוקדם

במרבית המקרים עורך דין פלילי הוא זה, שמטפל בהגשת הבקשה לשחרור מוקדם של האסיר, ומייצג אותו בוועדת השחרורים. האסיר זקוק להמלצת רש"א (הרשות לשחרור האסיר), להמלצות הוועדות הרלוונטיות בבית הסוהר (במקרים של אונס ואלימות במשפחה), ובמידת הצורך מומחים נוספים. מדובר כאן בייצוג משפטי לכל דבר ועניין.

עו"ד פלילי צריך לדעת לצפות את סיכוייו של האסיר לזכות בשחרור מוקדם, ואת המכשולים העומדים בדרכו. בהתאם הוא מכין את הבקשה ומצרף את כל האישורים וההמלצות, שיאפשרו את הסרת המכשולים, בדרך לשחרור המיוחל. ההיכרות עם ההליך, מאפשרת לו לייצג את האסיר ולהכין אותו היטב, בבואו בפני הוועדה.

הדיון בוועדת השחרורים

הבקשה לשחרור מוקדם תידון בפני ועדת שחרורים, על-פי הפרמטרים הבאים:

ככלל אסירים, שהוכיחו נכונות אמיתית להשתקם הם בעלי סיכוי טוב לזכות ב"שליש". דוגמה לכך הם אסירים מכורים לסמים, שנגמלו מההתמכרות.

עבירות מין ואלימות במשפחה

אסיר שנשלח למאסר בגלל אונס, יצטרך להגיש לוועדת השחרורים חוות דעת של מרכז בריאות הנפש בשב"ס. וועדה מיוחדת בנושא אלמ"ב (אלימות במשפחה) תגיש חוות דעת, במידה והאסיר נשפט על עבירה מסוג זה.

בבית-הסוהר נערכות תכניות שיקום מיוחדות בנושא אלימות במשפחה ועבריינות מין. השתתפות האסירים בתכניות האלה, ושיתוף הפעולה שהם מגלים במהלכן, משפיעים כמובן על התרשמות הוועדות והדוח"ות שלהן על מידת המסוכנות שלו.

אישור וועדת השחרורים

במידה והוועדה אישרה את השחרור המוקדם ייצא האסיר לחופשי, אלא אם הפרקליטות תבקש ארכה כדי לערער על ההחלטה.

במידה וועדת שחרורים לא אישרה את הבקשה לשחרור מוקדם, יוכל האסיר להגיש בקשה נוספת כעבור חצי שנה.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.